Sider

Om mig

BLOMSTERE blev mit KALD - det opdagede jeg da jeg bandt min første buket. Det startede med en stadeplads på Roskilde torv. Jeg købte min egen butik - bien og blomsten i Vangede. Gennem butikken blev stauder interssante og selvfølgelig blev der nogle i overskud til MIN have. Og ja, jeg har fulgt Anne fra Hune og Claus Dalby. Men jeg har min egen stil. Jeg tror den stammer fra barndommen. Hos bedstemor hvis bede med sommerblomster altid var i glade farver i den tørre sandjord, hvor tissemyrerne byggede bo. Når vi var på tur i grøftekanten og plukkede alle de vilde sommerblomster, som vi satte i vaser i de små vinduskarme i det lille stråtækte hus. Eller når vi var på søndagsbesøg hos farmor og farfar i deres kolonihave i Dragør. Jeg kan stadig høre lyden fra havelågen, det der specielle klik, når den blev lukket for at træde ind i et lille paradis med blomster, hvor alt var i sirlig orden. Havegangen med lavendelerne, som summede af bier og sommer. Dengang hvor vi børn og lå på græsset og kiggede på skyer, mens de voksne drak øl og snaps og grinede, så latteren kunne høres langt væk. Alle de stemninger har jeg min have og jeg ÆÆÆÆLSKER det.

Translate

mandag den 28. juli 2014

HAVEN VÆLTER ...........................



Haven er vokset voldsomt og den er på vej til at vælte.....
I år har jeg givet alle mine bede campost jordforbedring - efter anbefaling fra havecentret hvor jeg
arbejder. Det kaldes også topdressesning - dsv at man lægger et lag jord ovenpå den eksistrende jord. Det er noget kras og må ikke komme i forbindelse med rødderne da de brænder af. Men det ligge ganske stille og roligt og siver ned i jorden, men bliver godt fordelt. Og må sige det har givet resultat ..............

 
                                      Denne kæmpeverbena har overvintret i bedet fra sidste år.....
                                           


                                                    Usnit af beddet med kæmpeverbena...................

 
               Her  er tidselkugle sammen med en havenældes, som har sået sig selv fra sidste år....


                                          Udsnit af bedet med tidselkuglerne.....
Hvis det er meningen at så mange blomster har tænkt sig at overvintre i bedene kan jeg godt se at
jeg får travlt med at flytte og omrokere stauderne. Det er en lidt speciel fornemmelse at gå ned gennem stierne i stauderne for jeg kan nemt gemme mig  blandt de høje planter.


                       Høstanemone i selskab med en sensommerpink sommerfuglebusk.....


Dette er fra samme bed, men det miderste parti. Beddet er nok ialt 20 meter langt og er anlagt i sådan lidt zig zag - hvor det andet staudebed starter ca. 2 meter forskudt også i zig zag men begge bedde går hver sin vej. Dette betyder at der i midten af de to bedde kan være endnu et bed, som er brombeddet.

I dag er det min fridag og selvfølig skal jeg i haven og lave lidt justeringer ....................
Rigtig god sommerdag ................

Ingen kommentarer:

Send en kommentar