Sider

Om mig

BLOMSTERE blev mit KALD - det opdagede jeg da jeg bandt min første buket. Det startede med en stadeplads på Roskilde torv. Jeg købte min egen butik - bien og blomsten i Vangede. Gennem butikken blev stauder interssante og selvfølgelig blev der nogle i overskud til MIN have. Og ja, jeg har fulgt Anne fra Hune og Claus Dalby. Men jeg har min egen stil. Jeg tror den stammer fra barndommen. Hos bedstemor hvis bede med sommerblomster altid var i glade farver i den tørre sandjord, hvor tissemyrerne byggede bo. Når vi var på tur i grøftekanten og plukkede alle de vilde sommerblomster, som vi satte i vaser i de små vinduskarme i det lille stråtækte hus. Eller når vi var på søndagsbesøg hos farmor og farfar i deres kolonihave i Dragør. Jeg kan stadig høre lyden fra havelågen, det der specielle klik, når den blev lukket for at træde ind i et lille paradis med blomster, hvor alt var i sirlig orden. Havegangen med lavendelerne, som summede af bier og sommer. Dengang hvor vi børn og lå på græsset og kiggede på skyer, mens de voksne drak øl og snaps og grinede, så latteren kunne høres langt væk. Alle de stemninger har jeg min have og jeg ÆÆÆÆLSKER det.

Translate

mandag den 16. juni 2014

KIKSEDE ELLER KITCHED ROSE I BEDET


Kiksede eller kitchede rose i bedet. Måske snyder farverne lidt her på skærmen for den er nærmest griserlyserød, men 6 opstammet roser har vi købt for et gavekort vi har fået forærende til en speciel lejlighed.


Efter at vores have nu er blevet etablerede eller bedene er blevet anlagt og der snart ikke er plads til flere stauder - buske og træer, nå ja lidt kan man vel altid få mast ind, syntes jeg min have er blevet for pæn eller måske lidt kedelig at se på...


Måske lyder det underligt for der er utrolig mange elementer og sektioner i haven som er meget nice og det er måske det som er ploblemet - at det er blevet for pænt...
Det er lidt ligesom at servere en islagkage uden pynt. Hvis man lægger jordbær på toppen sker der noget.

 
 Ikke pæn i den forstand at alt står på rad og række og lige rækker - ingen ukrut,  nej
det er farvemæssigt pænt.
 

Jeg har mange farver også farver som giver haven lidt dybde, men når jeg går her  hver dag og kigger
på bedene og sidder på terassen bliver jeg ikke udfordret eller nærmere sulten....


Havens farver er lime - hvid - lyserød - lilla og grå, men ingen orange - gule - røde eller pink og det
er måske en fejl at blå heller ikke er reræsenteret...

 
Her er den så. Havens nye opstammet rose... KIMOMO hedden den.
En rose jeg aldrig ville vælge når jeg skulle købe afskåret blomster ind til butikken. Dens farve knækker ligesom forkert til min farveskala i haven. Jeg har altid sagt at alle farver kan sættes sammen
hvis det bliver gjort rigtigt og nu kommer udfordringen.... hahahah
Jeg tænker på min kollega Erik Buch, som i mange år har lavet store opsætninger og som nok er en af  de få i Danmark som virkelig har erfarningen. Hvis man tager nogle af de blomster som han bruger enkeltvis er de sommetider meget kraftigte i farven, men sammen med andre farver er de helt anderledes dæmpede og nedtonede. Jeg tror nu nok jeg vil p røve at optone farverne i bedene med nogle enkelte klatter af måske sporebaldrian i en skarp farve og måske en vinrød for at få lidt knald på de duche farver i bedene. I sensommeren kommer der høstfloks som skulle have være lyserød men blev lidt pink så den kommer til at passe....
 

 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar